( Foto är tagit av mig själva nånstans mellan Adak och Malå, på vår resa till och från Norrland 2012 )

onsdag, oktober 26

Utländskföddevillevarasvenskar.

Varit igår på apoteket för "intyg medförande av narkotikaklassat
läkemedel inom Schengen", nu vill apoteket oxå min pass, min
pass är väldigt efterlängtad på momentet,
Först Migrationsverket, då NL Ambassaden och nu Apoteket som
vill ha det, jag börja känna mig väldigt, väldigt, väldigt viktigt.
Och jag som trodde att allt i Sverige gällde, var ett person.nr.

Holländska ambassaden ringde mig igår angående min pass.
Nu plötsligt kan jag inte ansöka ett nytt pass per post, jag ska åka
upp till Stockholm eller ner till Göteborg, för i nya pass ska vara en
fingeravtryck och underskrift, tur jag bor i linköping, och att jag
inte bor i Kiruna eller Haparanda...
Holländsk byråkrati är inte bättre än svensk byråkrati.

285 inslag på min blogg ( tills nu ), och dagen jag är sjuk-
skriven är 319, tabletter jag har tagit ca 11.000 ( inkl cortison ).
Jag har räknad ut, att tabletterna har kostat mer än 5000,-  Sek.
Tur man har frikort på apoteket, och  innan den tar slut i december
behöver jag ta ut nya medicin, innan jag ska betala igen....
Jajaja, jag är en riktig utländsk, som ut njuta systemet....
Inte mitt fel att det tar 18 månader för migrationsverket, att
bestämma om jag kan bli Svensk eller inte...?

Jag vet att hela dagens blogg gäller invandring eller som man
ska säga "utländskföddevillevarasvenskar", inte mitt fel.
Ni som redan bor i Sverige ( från födelse ) och är svensk, eller
"inlandsföddeochfrångrundredansvenskar" som man kan kalla
det, ni få lotta er lyckliga att vara utan dom problemen

Skala för hur jag måde igår, 1 är dåligt, 10 är super,
1  -  2  -  3  -  4  -  5  -  6  -  7  -  8  -  9  -  10
                                                              X
Att vara, är att vara, ..... byråkratisk .

3 kommentarer:

  1. Med tanke på placering av kryssplaceringarna i skalan så mår du bättre än medelsvensson, kan det vara det som gör att migrationsverket dröjer, du mår inte som en svensk, alltså kan du inte vara svensk:P (inte att jag inte unnar dig det:))

    SvaraRadera
  2. hm, minus en placering i tidigare kommentar. Trött på mornarna tydligen.....

    SvaraRadera
  3. för att vara "utländskföddevillevarasvenskar",tackar jag dig "inlandsföddeochfrångrundredansvenskar" för dom
    fina ord, och jag ser allt bara som positiv uppbyggande kritik. PS, jag är oxå trött på morgonen, middagar och kvällar...;D

    SvaraRadera