( Foto är tagit av mig själva nånstans mellan Adak och Malå, på vår resa till och från Norrland 2012 )

söndag, juni 3

" inte dasset, men trappan "

                        ( OBS !!! BUBBEL INLÄGG IDAG )

Jag fick för en två / tre veckor sen, 5 strålbehandlingen ( 5 arbetsdag ) på huvud
angående dom " jädra " metastasen jag har i huvud...( Jag är glad att dom har 
stannat, och inte växer ), men dom biverkningen börja nu verkligen komma i fatt
mig, efter att haft en stökig period med ordna festen till frugans födelsedag, ( vilket 
jag gjorde med full glädje ) har nu kommit den tid att jag absolut inget orkar, jag
sova på dagen och är vaken på natten, jag blir redan trött, om jag ska en 15 meter
upp till garaget....Denna vecka ska vara en vecka vilket jag ska ta det lugnt, okej
det är lördag ( eller söndag, beroende hur man ser på saken ) men man måste
sätt ett mål för att komma någonstans, och det är bättre att sätta " ett " mål
( en dag ) i tagit, än att tar för mycket över huvud... eller hur ?
                                         smileys/Smiley25.gifsmileys/Smiley25.gifsmileys/Smiley25.gif
Går dagen var en dag jag fick hjälpa " måg 2 " med problemet  "guldfyndet " .....
( kommunal vattenledning ) från två veckor sen.... dra nya vattenledning in till
stuga ( 25 meter PEM-slang ) eller bättre sagt, över tomten till stugan, ett
problem mindre ! Fixade el problemet i barnbarn "3"  hennes sovrum och kollade
om måg "1" hade gjord ett fin jobb, med bygga ny trappa till ute dasset, det hade
raset ihop " ( inte dasset, men trappan ) Allt mot allt en klurig och bra dag
men,...på kvällen efter maten var det min kropp som sa; nu har jag nog. Jag
började känna ryckningen in hela kroppen,så jag var tvungen att ta en stesolid, la
mig på sängen, och tror det eller ej, somnade..... Jag vet att min fru har kollad
flera gången hos mig hur det gick, men jag tror att min kropp protesterade mot
alla saker jag gjorde....Jag ska vila efter en strålbehandling, och inte springa runt
som en galning och försöka fixa allting.( tror jag behöver lyssna till min kropps signaler.)
      
      Allt ska vara i rätt ordning, Medicinering och dosetten ska fyllas igen
         ( 12 Betapred - 4 Alvedon - 2 Kepra - 1 Fenantoin - 1 Omeprazol - 1 TrioBe - 
      2 Movicol, om dagen och var tredje dag en nytt Fentanyl Plåster // Morfin ),
      tack att medicinering har minskad reellt särskild om man jämför med ett
      halv år tillbaka...Nu är det bara " 23 tabletter " om dagen, mot " ca 28 "
      för ett halv år sen, högst antal var " 36 " om dagen, om jag minns rätt....

Ute temperatur vill inte ge sig, igår morse var det 2,6 grader ute, och i " Storuman "
( stenkast bort från Vilhelmina och Arvidsjaur ) i Norrland fick dom 15 cm snö,
och det i juni !!! Jag stängde av värme till poolen, jag har ingen lust att sponsra
elbolag med pengarna, särskild om ingen vill bada, då behövs inte temperatur på
vattnet vara 21 till 25 grader ! Själv tycker jag med, att det är lite för kallt ute, för att
bada, man vill ha sol och fint väder......
          linjer/Linie19.gif
   Att vara, är att vara, att lyssna vad kroppen säger !

---------------------------------------------------------------------- 

söndag,  juni 3







Det blev idag en dubbel inlägg, jag hade mycket tid nu på morgonen, vaknade tidigt...
(igår många problem löst ). Det känns skönt att kunna hjälpa våra ungarna inklusive
deras anhöriga med deras problemen angående stuga, vatten  etc..etc...Hoppas att
innan sommaren startar på riktig alla problem är löste och dom kan börja njuta av
stugorna istället....( klippa gräset, rensa rabatterna, duscha i kallt vatten 
" ingen varmvattenberedare " och bygga färdigt alla projekt dom startade )...
själva tycker jag att jag och frugan kan njuta av poolen, och en kall dryck, om
sommaren börja visa sig..... hoppas det är inte långt kvar !!!

Följande ( skrivit av " George " ) fick mig fundera över hur livats cirkel bara
gå vidare, med eller utan ingrep, av människors händer....

( Jag citerar )
Att det är livet som oftast segrar ser vi i naturen gång på gång, vi ser hur blommor 
tvingar sig genom både asfalt och betong, vi ser hur avlägsna nya vulkanöar blir 
grönskande paradis på några få år…helt utan kontakt med människor....Vi ser livet 
anpassa sig efter ändrade förutsättningarna,...Vi ser en konstant anpassning till 
förhållanden som ibland är ofantligt ovanliga, ändå står livet där som en segrare!
( Slut citat )

Men varför kan vi oss inte lära, att "inte" blanda oss i naturens krafter, som t.ex,
global uppvärmning eller avkylning, Historien har lärd oss ( om vi vill lyssna till 
den ) att jorden har haft sin kylperioder och värmeperioder ( jag vet att vi påskynda 
oss klimat ändring med vår konsumtion ) och värja 100.000 år eller nåt, har vi en
klimat ändring, som medför jordbävningar, tornados, och andra naturkatastrofen,....
Dinosaurier dog ut tack till en meteorit, och ändring av klimatet..Varför är vi människor
så överlägsna att försöka motstår dom krafterna, eller tror, att vi står överst i kedjan,
Vi som tror att vi som ska bestämma , vem, hur, eller vad...!!.  

Och om vi skulle vara så duktig........
Varför finns där då kvar, att vi slå våra kvinnor och barn ?
Varför skjuta på varan för ett bit av land eller t.ex olja ?
Varför svälter halva befolkning på jorden, när där finns tillräcklig med 

mat för alla ?
Varför dör människor av malaria etc, när mot medicin finns ?
Varför har jag sjukvård och människor i inner Afrika inte ?
Varför finns där ingen medicin till AIDS eller CANCER ?
Varför finns ingen svar på denna frågor ?


Nej vi är "inte" duktiga, vi har lärd oss " inget " av historien, och som sagt, det vad vi
har lärd oss är; att allt som har varit, det har vi glömd !!!
Störste förebild " vår " tid är; att värja år runt November blir vi i Sverige överraskad
att där kommer snö !! Men Hallå, jag som nybliven " Svensk medborgare" kan berätta
en liten hemlighet, så har det alltid varit, redan sedan jorden blev skapad.....
fundera över den !!!

Att vara, är att vara, med i livets cirkel ( The cirkel of life )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar