( Foto är tagit av mig själva nånstans mellan Adak och Malå, på vår resa till och från Norrland 2012 )

lördag, juni 2

Folksam VS Länsförsäkringar

Försäkringsbolag, behövs jag säga mer ? Vi fick en förnyat avtal / Försäkringsbrev
från Länsförsäkringar Östgöta för vår bil, på brevet står att det skulle kosta
2771,- per År, men på faktura står beloppet 1438,- per halv År ( om jag räknar
2 x 14 38,- ) ska vi betala 2876,- per år, skillnaden är 105,- eller hur ?
Då ringar man och fråga varför där är det skillnad, och då svarar dom att 3%
är tillägg för halv års betalning, okej tycker jag, men 2x 3% av 1438,- = 86.28 kr
och inte 105,- , var på dom inte kan förklara var dom andra 18,72 kronor
försvinner... Så nu blir det Folksam Försäkringar med ett årskostnad av 2146,-
all inklusive, ingen dolde kostnaden, Och för er på Länsförsäkringar Östgöta, ni
tappade en kund !!! Folksam Försäkringar är 730,- kronor billigare än dom på
Länsförsäkringar Östgöta med exakt samma försäkrings villkor, utan extra
krångel eller dolde kostnaden !!!

Men nu är min egen försäkringsbolag Folksam inte en av den snabbaste heller
med svara på brev, dom skulle kontakta Arbetsmiljöverket och " utreda eller
undersöka " saker angående en fundering jag och min fru hade, men jag har kvar
inget hord av dom, så jag skickade en kopia av brevet till Arbetsmiljöverket
och hoppades på något svar eller dyl.

( Jag citerar min egen brev ) 
Jag fick sedan 2010 December beskedet att jag har en obotlig cancer sjukdom, och vill tacka 
Folksam, och berätta att deras stöd betyder otroligt mycket för mig. Jag har varit helt mitt 
arbetsliv lastbilförare, men nu på senare åren börja jag och min fru lite fundera......Många 
av mina kollegor / vänner har fått beskedet cancer, och det under livsålder 50... är det bara 
en olycklig tillfälle eller har det med yrket att göra, Jag vet att " i alla år"  har bensinbolag 
och tillverkare från dieselmotorn, testat olika sorten diesel m.m., och kan det vara så, att 
många förare ( i ung ålder, yngste av mina kollegor var 30 år ) är utsätt för extrema cancer-
framkallade partiklar, som gör att vi nu hålla på att dö. Kanske lång sökt denna fråga, men 
man börja undra.....Kanske kan en sorts av statistik bevisa att min konstaterande ( kanske er 
det vad jag konstaterade är fel ) stämmer, men i alla fall värd att kolla upp och agera mot det  
om det är så... Jag hoppas att ni reagera på min fråga, med vanliga hälsningar..
( slut citat )

          linjer/Linie17.gif

idrott/Sport74.gif För två dar sen var den kända " Blodomlopp " i Linköping
och den " konstiga måg 1 " var naturligtvis med... ( 13000 
personer, springa eller gå ), jag vet inte vad människor har
för dumma idéer angående hälsa, men det kan inte vara
meningen med livet att man ska springa runt utan mål, ...okej i
värja tävling ska finnas ett mål, eller man kommer aldrig fram,
men jag antar att du förstår vad jag menar...
 ( Jag vet att  " Blodomlopp " handlar om att hitta nya blodgivare )
                
           linjer/Linie17.gif

( Jag fick som svar från Arbetsmiljöverket  följande, Jag citerar, )

Tack för din fråga, och ursäkta det sena svaret.Tråkigt att läsa om din cancerdiagnos. 
Motoravgaser från Dieselavgaser kan orsaka cancer. ( Kunskapen om detta är relativt ny.)
Förare av motorfordon är dock inte så mycket mer exponerade för motoravgaser än en 
normal storstadsbefolkning. Riskmiljöer är enligt min bedömning om man kör fordon i
inomhus då kan exponeringen bli betydande. När det gäller cancer är det också så att den 

andel av all cancer som orsakas av yrket brukar skattas till ca 2-6% Det betyder att det 
finns många andra faktorer som också har stor betydelse.Jag vet inte exakt vad du har 
drabbats av men det är ofta svårt att knyta enskilda fall till en specifik exponering.
Utveckling av Dieselbränslen mm pågår jag har inte detaljkunskap om detta men man 

försöker kontrollera så att inte nya farliga situationer uppkommer men visst kan man 
fundera över alla dessa kemikalier som ny teknik kan medföra.......
Jag hoppas att mina rader svara på några av dina funderingar.  ( slut citat )



Jag vill tacka Arbetsmiljöverket, Folksam försäkringen och Länsförsäkringar 
Östgöta, för dom ärliga svar jag fick,... inte exakt jag ville höra,.... men tack ändå !
         ATT VARA, ÄR ATT VARA,...FÖRSÄKRAD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar