( Foto är tagit av mig själva nånstans mellan Adak och Malå, på vår resa till och från Norrland 2012 )

måndag, mars 5

Vad är meningen med livet ?

" Finns det någon verklighet utanför mina tankar? ", " Vad är kunskap? ", " Vad är sanning? ", " Vad gör en handling värdefull? ", " Har människor
och djur värde, och är de i så fall lika eller olika? ", " Vad är tid? "  

               Det är dom frågorna som ställs inom filosofin.

Men om du tänker efter, har du svaret.... om jag berätta dig följande.
Det visar sig senare att planeten Jorden enbart är ett experiment
för att hitta " den yttersta frågan om livet, universum och allting" 
( men frågan däremot kan ej existera, i samma universum som svaret  )
Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inte vara svaret
det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd.........
Man kan ställa följande frågor, tror du få samma svaret ! Vad är antalet
grader solens strålar bryts i vattnet för att bildas en regnbåge ? Hur heter
den asteroid som blev upptäckt 23 maj 1856 ? Hur långt är en maraton
drygt i längden ( km ) ? Hur heter den låt av Coldplay, och vad är
meningen med livet ?

Rent filosofisk undrar jag nu, .....vad hände om svaret var / är, ....45.
En "korrupt version" av frågan visar sig vara " Vad får man om man
multiplicerar sex med nio". 45, skrivs 42 i talbas 13, men Douglas Adams
hade inte en aning om detta när han hittade på sig talet 42  som är svaret...
( by the way , 6 x 9 är 54, det står fel skrivit i guiden, 5 x 9 = 45, och 45
finns inte i en "talbas"

13, var min åldern att min familjen fick det finansiellt bättre....
45, var min åldern jag var när jag fick beskedet, cancer...
54, var hus nr jag bodde, innan jag flyttade till Sverige...
så varför är svaret 42 ? ........................ frågan kvarstår !!

Kanske är svaret, Att vara, är att vara, 1965, 5, 47, 2012 = 42 ?

Hur jag kommer på sifra 5 ? , ( 05;00 h ) klocka fem är tiden jag
vanligen skriva denna blogg / dagbok.....gomorgon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar