( Foto är tagit av mig själva nånstans mellan Adak och Malå, på vår resa till och från Norrland 2012 )

tisdag, augusti 28

" En öppet brev till regeringen "Men dom kommer aldrig att förstå, eller läsa detta !

Att skriva ett inslag i ett inlägg är lite komplicerad, särskild när huvud inlägg är 
så viktig. Jag var hundvakt igår, eller han var Mamo-vakt till mig, allt går att 
diskutera.....En underbar dag var det, målaren var på ett lite besök ( han ska 
opereras på onsdag ) Jag var mycket på soffan, jag hade igen en fruktansvärd 
smärtan, Oxynorm hjälpte men inte hela vägen, och då börja man fundera varför 
köerna till behandling är så långa...Man fundera mera, och då slåg det mig....Jag 
skriver ett " öppet brev " via min blogg / dagbok, till dom som " styr " landet ( med 
andra ord " regeringen " ) Vi vet allihopa, att dom inte kommer att reagera på 
denna brev, men vem inte försöker, vet säkert att svaret blir " NOP " eller " NEJ ", 
så nu kommer inslag i inlägget;.......
-----------------------------------------------------------------------------------------
Varför är köerna till vården så långe ? 
Och vem har lösning till problemet ?
Jag vet inte om jag har lösning, men jag har en ide, teoretisk sätt skulle det
fungera, jag vet inte om det praktisk möjligt ( och för jag är ingen politiker, eller 
riksdagsman behöver jag ingen " lön / bonus " på 95.000;- kronor / månad, för 
min ide ) men jag tänkte ut följande;.....

En Obligatoriska Hälsoundersökning.....

Helst vart femte år, som t.ex, tillsammans med Körkorts-ansökan ( eller förlängning,
gäller oxå för mopeder, etc ), Pass-ansökan, Studentens-Slutbetyg,....eller dyl..Om
alla skulle genom gå den " obligatoriska hälsoundersökning " skulle sjukdomar som
Alzheimer, Dementi, Cancer, Utbrändhet, Psykiska fel m.m.,.. upptäckas mycket
tidigare, och det betyder på sin tur, att behandling för sjukdomen startar snabbare, köerna
till vårdcentraler, och sjukhusar minskar, vilket i sin tur, betyder att kostnaden skulle sjunka
för behandlingar, ( de snabbare man upptäcker en sjukdom, de mindre tid behandling 
tar, de mer pengarna man sparar ) Då kan man börja räkna, och konstatera, att där  
" Då " finns mer pengarna till vårdpersonal, vilket betyder att flera vill jobba som
sjuksköterska m.m...( det skulle bli, att lönen kan blir högre ), , det betyder att
arbetslöshet c.q sjukskrivningar minskar ( vilket på sitt sätt också sparas pengarna )...
Och för att man då spara pengarna, betyder det att flera, blir allt mer hälsosamt, jobbstressen
minskar, ( och för vara ärligt behövs Sverige, mindre stress, mycket bättre vård, mindre 
arbetslöshet, och en nåt som regeringen behövs,......en mer hälsosammare attityd )
-----------------------------------------------------------------------------------------
MEN, då finns där naturligtvis en " Myndighet " som ska granska allt, med en " personalfest "
på flera miljoner, utan att göra det rätt med  redovisa var pengarna gick till, och då är pengarna
borta igen, ...så glöm min ide med " öppet brev "...Tanken var teoretisk go:a och perfekt, men
om man lite funderar och tänker efter,... blir det praktisk en omöjlighet, det ende som kommer
att hända med min ide är att dom ska fixa en granskning under namnet " privat-parti-
personal-party " , troligtvis på Rosenbad eller dyl. Där uppe ( eller där nere ) i Fjollträsk...
Så glöm allt jag har skrivit.....förlåt !!!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Att vara ,är att vara, 
en optimistisk pessimistisk problemlösare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar